Dansende hoveder

Ole Caprani
Institut for Datalogi, Aarhus Universitet,
ocaprani@cs.au.dk

Sidst opdateret 13.9.14.

Jublende tilskuere

Byggesættet LEGO Education We Do har foreslag til en række aktiviteter bl.a. at bygge og programmere en LEGO model af to jublende fodboldtilskuere:
Et program på en computer kan styre en motor i LEGO modellen og dermed styre tilskuernes bevægelser, når LEGO modellen tilsluttes en computer via et USB stik. Samtidig kan computeren programmeres til at spille lyde:
Programmet som styrer tilskuerne på videoen ser sådan her ud:
Programmet består af en grøn pil efterfulgt af 6 ikoner. Trykkes på pilen, startes programmet og de handlinger som ikonerne står for udføres:
  • Første ikon starter motoren, så hovederne bevæger sig.
  • Det næste ikon spiller lyd nummer 11 - lyden af jublende tilskuere. Motoren bliver ved med at dreje, dvs tilskuererne bevæger sig, mens lyden spilles.
  • Når lyden slutter, får det næste ikon, et timeglas, programmet til at vente i 2 sekunder ( 20 tiendedele sekunder). Motoren drejer stadig.
  • Det næste ikon spiller lyd nummer 12 - en piftelyd. Motoren drejer stadig.
  • Når lyden slutter, får timeglas ikonet programmet til at vente i 1 sekund (10 tiendedele sekund).
  • Det sidste ikon får motoren til at stoppe og programmet slutter.

Dansende hoveder

I den Aarhusianske Festuge 2014 var Institut for Datalogi medarrangør for en aktivitet i Ridehuset, hvor bl.a. elever fra 1. til 3. klasse kunne komme på besøg og få indblik i at bruge WeDo sættet. Til det formål blev den mekanismen, som får LEGO tilskuererne til både at bevæge sig op og ned og samtidig dreje, genbrugt i en model med to dansende hoveder:
Programmet som styrer danserne på videoen ser sådan her ud:
Programmet består af en grøn pil efterfulgt af 6 ikoner. Trykkes på pilen, startes programmet og de handlinger som ikonerne står for udføres:
  • Det første ikon sætter motorens fart til 2 (ikke ret hurtigt, ved 0 står motoren stille, ved 10 drejer motoren med maksimal fart).
  • Det næste ikon er et gentagelses-ikon - en gul "bue" som i dette tilfælde omslutter 4 ikoner. Gentagelses-ikonet får programmet til at gentage de 4 ikoner igen og igen. Det betyder, at de 4 ikoner bliver ved med at styre motoren og dermed hovederne indtil programmet stoppes.
  • Det første af de 4 ikoner inde i gentagelses-ikonet sætter motoren til at dreje den ene vej rundt.
  • Timeglas-ikonet får programmet til at vente i 0,2 sekunder, mens motoren drejer.
  • Det tredie ikon sætter motoren til at dreje den modsatte vej.
  • Timeglas-ikonet får programmet til at vente i 0,2 sekunder, mens motoren drejer.
Resultatet er, at de to hoveder bliver ved med at dreje frem og tilbage.

Ud fra denne LEGO model med dansende hoveder kan der laves en række aktiviteter og eksperimenter:

  • Eksperimenter med programmering ud fra det simple program ovenfor:

    • Farten på motoren kan ændres fra 2 til f.eks. 7.
    • Ventetiderne i timeglas-ikonerne kan ændres.
    • Der kan indsættes ikoner, som afspiller lyde.
    • Dansen kan startes og standses ved hjælp af bevægelser registreret af en bevægelsessensor.

  • Sæt ansigter på papskabeloner:

    • Tegn hoveder på papir og klip i form til LEGO papskabelonen.
    • Find billeder og klip til.
    • Tag billeder, print i sort/hvid, farvelæg og klip til.

  • Eksperimenter med mekanik:

    • Flyt på knastskiven, så hovedet kun drejer eller kun går op og ned.
    • Byg andre arme, hænder, ...

Her på siderne er der inspiration til at lave sådanne aktiviter som introduktion til WeDo sættet:

Efter aktiviteter med de dansende hoveder er der forslag til andre WeDo projekter på wedobots. En uddybende forklaring på de enkelte elementer i WeDo både byggeteknisk og programmeringsmæssigt kan findes i WeDoUserGuide. Endelig kan WeDo byggesættet bruges i forbindelse med Scratch programmeringsmiljøet. Se hvordan i UsingLEGO WeDo kits with Scratch.