Regular - grab og farvesensor

Lasse Deleuran og Ole Caprani
Institut for Datalogi, Aarhus Universitet,
ocaprani@cs.au.dk

Sidst opdateret 19.9.12.

Bygning og montering af grab og farvesensor

Hent de tre byggevejledninger for grab lås, grab og grab motor og byg de tre modeller:
Byggevejledningen for grab lås er helt forfærdelig, måske er det lettere at se på billede i sidste trin i vejledningen og se hvordan delen skal bygges ved at vende og dreje delen.

I byggevejledningen for grab bruges en del aksler, hvis mål kan ses her ud for nummeret på det trin i byggevejledningen, hvor akslen skal bruges:

  1. Trin   2: grå 3'er
  2. Trin 10: sort 6'er
  3. Trin 11: grå 3'er
  4. Trin 13: grå 3'er
  5. Trin 15: sort 6'er
  6. Trin 16: sort 10'er
  7. Trin 20: sort 4'er
  8. Trin 25: sort 4'er
Det lille gummihjul, som optræder i trin 22, kan erstattes af et par omviklede Lego elastikker.

De tre modeller monteres som vist ( klik på figurerne for at se dem i større udgaver):

Grab motoren tilsluttes port A. Monter et orange tandhjul på motorakslen, så grabben kan bevæges manuelt ved at dreje på tandhjulet:

Klik på banen og se på videoen, hvordan grabben bruges til at samle de fire kuber op og bringe dem til de fire pinde, hvor de afleveres:

Robotbilen bruger en farve sensor til at identificere, hvilken farve de fire kuber har. Hent byggevejledningen for farve sensor. Byg og monter ( klik på monteringsfiguren for at se den i stor udgave):
Farvesensoren tilsluttes sensorport 1 på NXT.

Programmering af grab og farvesensor

Grab

Et simpelt kør ikon, hvor udelukkende motor A sættes til at køre, får grabben til at bevæge sig op/ned og åbne/lukke sig:
Afhængig af hvilken retning motor A sættes til at køre vil grabben sænkes og åbnes eller klemmes sammen og løftes. Brug Grader til at angive, hvor langt motoren skal rotere.

Farvesensor

NXT værktøjet View kan bruges til at undersøge om farvesensoren er rigtigt tilsluttes og hvad sensoren måler. Brug de to lysegrå knapper og på NXT til at finde View blandt de valg, som kan foretages lige efter NXT er tændt:
Når View vises midt på skærmen, vil et tryk på den orange knap vise valget Sound dB. Brug de to lysegrå knapper til at finde Color. Et tryk på den orange knap vælger Color og skærmen viser, at port nummeret skal vælges for den port farvesensoren er tilsluttet. Endnu et tryk på orange vælger Port 1 og skærmen viser f.eks. teksten Black ellert Blue eller ... afhængig af hvilke farve, som holdes tæt på sensoren:
Et antal tryk på den mørkegrå firkantede knap standser View.

Brug nu View og det orange tandhjul på grab motoren til at undersøge, om farvesensoren kan registrere farverne på de fire kuber:

På det sidste billede kan det ses, hvor tæt farvesensoren skal være på en flade for at farven registreres rigtigt. Hvis solen skinner lige ind i farvesensoren, virker den ikke. Og kraftigt lys vil også påvirke målingerne. Eksperimenter med, hvordan grabarmene skal vikles ind i elastikker eller monteres med andre fastholdelsesmekanismer, for at kuben holdes, så farven registreres rigtigt. Det kan være de to små tandhjul på de røde aksler skal fjernes, så grabben får bedre fast.

Brug den brugerdefinerede programmeringsblok Vis til at lave et program, der viser de heltal, som farvesensor ikonen bruger til at indkode de læste farver:

Farvesensor ikonen findes under den udvidede programmeringspalette under sensorer. Farvernes heltallige koder, som vises på skærmen, har betydningen:
1 = Sort
2 = Blå
3 = Grøn
4 = Gul
5 = Rød
6 = Hvid