World Robot Olympiad 2017 - Regular

Ole Caprani
Institut for Datalogi, Aarhus Universitet,
ocaprani@cs.au.dk

Sidst opdateret 14.8.17.

GoTo3

GoTo3, en brugerdefinet programmeringsblok, som styrer robotten fra den sorte firkant markeret med 4 til den sorte firkant markeret med 3:
GoTo3 bruger de sorte streger på banen til at finde fra den sorte firkant markeret med 4 hen til den sorte firkant markeret med 3, som det ses på videoen:

I videoen styres WRO Starter Bot 2017 af en blok, som ser sådan her ud:

Åbnes blokken GoTo3 ser indholdet sådan her ud:

GoTo3 blokken består af 4 brugerdefinerede programmeringsblokke, som i 4 trin bringer robotten den sorte firkant markeret med 4 til den sorte firkant markeret med 3, som det ses på videoen:
  • Den første blok, DriveToColor, får robotten til at bakke med Power 20 indtil farvesensoren på port 4 registrerer en sort streg.
  • De to næste blokke, MoveCm og SpinDegree flytter robotten, så den står ved kanten af den sorte streg frem mod den sorte firkant mærket 3.
  • Den sidste blok, DriveRightSec, får robotten til at følge den højre kant af den sorte streg i 2,3 sekunder, så robotten dernæst befinder sig ved firkanten mærket 3.